Powrót do aktualności

Raport V edycji badania EKObarometr

Przejdź do strony raportu

25 września 2023

23 września - Dzień Rolnictwa Ekologicznego w Unii Europejskiej - Co jeść, aby być eko?

 

Żywność ekologiczną produkuje się z poszanowaniem środowiska i klimatu, bez używania nawozów sztucznych i polepszaczy,  a badania dowodzą, że jest zdrowsza dla naszego organizmu – żywność ekologiczna, bo o niej mowa, to żywność, po którą zdecydowanie powinniśmy sięgać na co dzień.  23 września obchodzono Dzień Rolnictwa Ekologicznego w Unii Europejskiej. W ramach tego dnia Polska Izba Żywności Ekologicznej przygotowała specjalny film na temat rolnictwa ekologicznego w Europie i Polsce.

 

 

Jak pokazuje raport kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia” Polskiej Izby Żywności Ekologicznej Polacy i Polki nadal nie wiedzą, jak rozpoznać żywność ekologiczną. Mimo że kupowanie żywności ekologicznej deklaruje aż 81,9 proc. respondentów uczestniczących w badaniu, to tylko 13,4 proc. z nich zawsze sprawdza, czy jest ona certyfikowana, tj. oznaczona unijnym symbolem Euroliścia. Eksperci wskazują na potrzebę zarówno dalszej edukacji w zakresie rozpoznawania artykułów spożywczych wytworzonych zgodnie z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, jak i na obalanie mitów dotyczących produktów bio, a tym samym częstszego włączania ich do swojej diety.

Jak pokazuje nasze badanie to młodzi konsumenci z pokoleń Z i millenials są bardzo świadomi – cenią jakość, uważnie czytają etykiety, są zainteresowani pochodzeniem i składem kupowanych produktów spożywczych, a także śledzą globalne trendy, przez co starają się ograniczać swój negatywny wpływ na środowisko naturalne. Ale wyznawane wartości to niejedyny powód, dla którego w tej grupie wiekowej mamy najwięcej zwolenników certyfikowanej żywności. Zauważmy, że ci ludzie zakładają rodziny, często są już rodzicami, którym zależy na tym, aby to, co trafia na talerze najbliższych było bezpieczne – mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

Czym jest żywność ekologiczna?

„Ekologicznymi” można nazwać tylko te produkty, w których co najmniej 95% składników pochodzi z produkcji ekologicznej. Żywność, która spełnia ten wymóg, jest znakowana unijnym logiem liścia z 12 białych gwiazdek na zielonym tle, zwanym Euroliściem. Taki znak na opakowaniu produktu oznacza, że ma on obowiązujący w Unii Europejskiej certyfikat ekologiczny. Żywność ekologiczna jest też lepsza dla planety.

Co oznacza certyfikacja ekologiczna?

Certyfikowany produkt ekologiczny to taki, do którego produkcji (hodowli i przetworzenia) nie użyto żadnych związków chemicznych, których stosowanie ma na celu maksymalizację plonów. Żywność ekologiczna jest wytwarzana w systemie rolnictwa ekologicznego, który oznacza nie tylko samą produkcję surowców, ale cały proces „od pola do stołu” – przetwórstwo, konfekcjonowanie, a także import z krajów trzecich produktów lub surowców, które spełniają wymogi unijnych regulacji w tym zakresie.


Świadomość ekologiczna rośnie

Na przestrzeni ostatnich czterech lat można zauważyć jednak, że dynamika typów postaw ekologicznych ulegała istotnym wahaniom. Raport EKOBarometr, którego Polska Izba Żywności Ekologicznej była partnerem, pokazuje, że pomimo pewnych fluktuacji, ogólna świadomość ekologiczna rośnie. To pozytywny sygnał wskazujący na rosnącą liczbę osób, dla których ekologia jest istotną częścią systemu społecznych wartości.

Badanie EKOBarometr dostarcza nam fascynujących informacji o dynamice ekologicznych postaw w polskim społeczeństwie. Rosnący odsetek Eko Entuzjastów wskazuje na nasilające się zrozumienie i docenianie ekologii, co jest pozytywnym sygnałem, że ekologia staje się coraz bardziej istotna w publicznym dyskursie. Z drugiej strony, wzrost grupy Eko Zagubionych, jako najliczniejszego segmentu, podkreśla konieczność zwiększenia edukacji ekologicznej - jak pokazuje historia, samo zwiększenie świadomości nie jest wystarczające. Najbardziej stabilnym elementem jest umiarkowane zaangażowanie Eko Troskliwych, co może sugerować, że pragmatyczne i praktyczne podejście do ekologii jest najbardziej trwałym i zrozumiałym dla większości społeczeństwa – komentuje Piotr Zimolzak, wiceprezes SW Research i szef zespołu badawczego EKObarometr.

 



Artykuł powstał w ramach projektu Zielony Tydzień Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. Projekt jest sfinansowany przez Fundusz Promocji Owoców i Warzyw oraz Fundusz Promocji Zbóż i Przetworów Zbożowych.
 

Social Media

Metodologia V EKObarometru

Badanie zostało zrealizowane w dniach 8.05.2023 - 16.05.2023 przez SW RESEARCH Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.

SW RESEARCH

Jesteśmy niezależną, certyfikowaną, polską agencją badawczą skoncentrowaną na realizacji badań sondażowych online i wdrażaniu systemów badawczych. Codziennie realizujemy dziesiątki tysięcy wywiadów i ankiet dla kilkuset firm i instytucji.